Počet záznamů: 1
Platón, 427 př. Kr.-347 př. Kr. - Autor
6., opr. vyd. - Praha : OIKOYMENH, 2005 - 107 s. ; 21 cm
ISBN 80-7298-158-7 (brož.)
Platónovy dialogy ;
Novotný, František, - Překladatel
řecká antická filozofie nesmrtelnost duše posmrtný život idea (filozofie)
dialogySignatura C 321.141 Umístění 111/129 - Metafyzika. Kosmologie. Filozofie přírody Unifikovaný název Faidón. Česky Údaje o názvu Faidón / Platón ; [z řeckého originálu přeložil František Novotný] Záhlaví-jméno Platón, 427 př. Kr.-347 př. Kr. (Autor) Údaje o vydání 6., opr. vyd. Vyd.údaje Praha : OIKOYMENH, 2005 Fyz.popis 107 s. ; 21 cm ISBN 80-7298-158-7 (brož.) Číslo nár. bibl. cnb001640586 Edice/vedl.záhl. Platón, 427 př. Kr.-347 př. Kr. Dialogy 8 Poznámky Dotisk 2006? Poznámky o skryté bibliografii a rejstřících Obsahuje bibliografii a bibliografické odkazy Dal.odpovědnost Novotný, František, 1881-1964 (Překladatel)
Předmět.hesla řecká antická filozofie * nesmrtelnost duše * posmrtný život * idea (filozofie) Forma, žánr dialogy Konspekt 14(3) - Antická, starověká filozofie MDT 14(38) , 2-187.3 , 128/129 , 165.173 , (0:82-83) Země vyd. Česko Jazyk dok. čeština Ve volném výběru 111/129 - Metafyzika. Kosmologie. Filozofie přírody Druh dok. KNIHY Nepřímý dialog interpretuje diskusi, která ve vězení probíhala v den Sókratovy smrti. Blízkost konce lidského života určuje téma rozhovoru. Sókrates překvapuje své přátele absencí strachu ze smrti - svůj postoj opírá o nesmrtelnost duše. Duše sice po smrti odchází na onen svět, avšak vrací se zpět a ze zemřelých opět vznikají živí. Tento výchozí princip rozšiřuje na veškerý vznik a zánik: stejně jako ze života vzniká smrt, po smrti následuje život. Další důkaz nesmrtelnosti nachází v poměru duše k absolutním jsoucnům v podobě idejí. Mezi tělem a duší je totiž takový rozdíl, jako mezi světem smyslů a světem idejí. Z tohoto poměru vyplývá podobnost duše s jednoduchými a věčnými nadsmyslovými jsoucny. Dialog vrcholí ontologickým důkazem, pojímajícím duši jako součást ideje života, jež tudíž nemůže participovat na smrti coby opačné ideji. Sókrates tezi o nesmrtelnosti duše vztahuje k etice a samotnou rozpravu uzavírá eschatologickým mýtem. Dílo vrcholí líčením posledních okamžiků velkého myslitele - teoretická koncepce přechází v praktické jednání. Zdroj anotace: Web obalkyknih.czNačítání…
Počet záznamů: 1