Počet záznamů: 1
Hník, Karel, 1942- - Fotograf
1. vyd. - Hradec Králové : Garamon : Krkonošský národní park, 2003 - 151 s. : il. ; 30 cm
ISBN 80-86472-13-2
Sojková, Jana, - Autor
Hník, Karel, 1942-
20.-21. století
fotografie řemeslníci řemesla každodenní život
Krkonoše (Česko a Polsko : pohoří)
fotografické publikaceSignatura B 45.448 Umístění 67/68 - Lehký a spotřební průmysl. Řemesla, služby Údaje o názvu Bejvávalo na horách / foto Karel Hník ; text Jana Sojková Záhlaví-jméno Hník, Karel, 1942- (Fotograf) Údaje o vydání 1. vyd. Vyd.údaje Hradec Králové : Garamon : Krkonošský národní park, 2003 Fyz.popis 151 s. : il. ; 30 cm ISBN 80-86472-13-2 Číslo nár. bibl. cnb001250871 Dal.odpovědnost Sojková, Jana, 1948- (Autor)
Předmět.hesla Hník, Karel, 1942- * 20.-21. století * fotografie - Česko - 20.-21. století * řemeslníci - Česko * řemesla - Česko * každodenní život - Česko * Krkonoše (Česko a Polsko : pohoří) Forma, žánr fotografické publikace Konspekt 77 - Fotografie. Fotografické postupy MDT 77.03/.08 , 67/68-051 , 67/68 , 394 , (437.31-17) , (438-14) , (084.12) Země vyd. Česko Jazyk dok. čeština Ve volném výběru 67/68 - Lehký a spotřební průmysl. Řemesla, služby Druh dok. KNIHY Kniha o starých řemeslech a osudech lidí s nimi spojených. Autorem černobílých snímků je fotograf Karel Hník, textový úvod knihy i jednotlivých kapitol zpracovala etnografka Krkonošského muzea ve Vrchlabí PhDr. Jana Sojková. Obsah knihy, zaměřený na dnes již zmizelou nebo mizející řemeslnou výrobu v Krkonoších, je rozdělen na úvod a dvanáct kapitol věnovaných jednotlivým výrobcům. Fotografická tvorba Karla Hníka nabízí netradiční pohled do mizející sféry života Krkonoš. Autor se soustředil na zobrazení mikrosvěta lidí zabývajících se tradičními řemesly regionu. Není to ovšem prostředí, se kterým se setkávají současní turisté při návštěvách Krkonoš – svět nablýskaných penzionů, restaurací a rádoby lidového prostředí Krkonoš. Fotograf nám umožňuje podniknout cestu časem zpět do atmosféry a prostředí krkonošských chaloupek přelomu 19. a 20. století. Je obdivuhodné, jak se mu při fotografování podařilo uhlídat zobrazované interiéry i exteriéry před nepatřičně rušivými předměty současnosti. Svůj záměr zachytit mizející svět krkonošských chaloupek naplnil autor prostřednictvím dvou druhů fotografií: Pracovní portréty horalů většinou uvádějí tematiku dané kapitoly a přinášejí větší část informací o příslušném výrobním procesu. Nejemotivněji však působí fotografie tzv. nalezených zátiší dílen a zákoutí horských chaloupek. I když se na nich člověk přímo neobjevuje, jeho přítomnost je výrazně patrná ze zanechaných stop na opracovaném materiálu nebo na předmětech opotřebovaných lidskou rukou. Karel Hník ve svých fotografiích velmi vhodně a citlivě využívá strukturu povrchu zobrazovaných předmětů. To se mu daří především využitím výhradně přirozeného jednosměrného osvětlení zobrazované scény, což jistě bylo v mnoha případech technicky náročné. Velmi působivý je několikrát použitý motiv detailu setkání opracovávaného materiálu s lidskou rukou s výraznou strukturou kůže. Výborné fotografie Karla Hníka, umocněné citlivým grafickým zpracováním Josefa Tázlera a zajímavými texty dr. Jany Sojkové, vytvořily velice působivý celek, který má vedle své neoddiskutovatelné výtvarné kvality i značnou vypovídací historickou hodnotu. Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBUNačítání…
Počet záznamů: 1