Počet záznamů: 1
Hadot, Pierre, 1922-2010 - Autor
487 stran ; 20 cm
ISBN 978-80-7645-552-8
Čadský, Vladimír - Překladatel
Marcus Aurelius, Antoninus, římský císař, 121-180.
2. století
římská antická filozofie stoicismus etika životní moudrost interpretace a přijetí literárního díla
monografieSignatura C 428.680 Umístění 14(3) - Antická filozofie Unifikovaný název Citadelle intérieure. Česky Údaje o názvu Vnitřní tvrz : úvod k Hovorům k sobě Marka Aurelia / Pierre Hadot ; přeložil Vladimír Čadský Záhlaví-jméno Hadot, Pierre, 1922-2010 (Autor) Nakladatel V Praze ; Podlesí : Dauphin, 2024 Fyz.popis 487 stran ; 20 cm ISBN 978-80-7645-552-8 Číslo nár. bibl. cnb003678558 Poznámky Přeloženo z francouzštiny. 600 výtisků Poznámky o skryté bibliografii a rejstřících Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík Dal.odpovědnost Čadský, Vladimír (Překladatel)
Předmět.hesla Marcus Aurelius, Antoninus, římský císař, 121-180. * 2. století * římská antická filozofie - 2. století * stoicismus * etika * životní moudrost * interpretace a přijetí literárního díla Forma, žánr monografie Konspekt 14(3) - Antická, starověká filozofie MDT 14(37) , 141.2(37/38) , 17 , 17.02 , 82.07 , (048.8) Země vyd. Česko Jazyk dok. čeština Ve volném výběru 14(3) - Antická filozofie Druh dok. KNIHY Hadotův úvod (Vnitřní tvrz) do Hovorů Marka Aurelia lze číst v jistém smyslu jako úvod do antického stoicismu. Neexistuje nakonec věčný stoicismus, který je napříč časem a prostorem jedním z možných postojů lidského vědomí? Jeho neustálá ozvěna ve filozofických koncepcích dvou tisíciletí tomu napovídá. „Nech knihy knihami, nerozptyluj se jimi, není ti to dovoleno “ (M. A.: II, 2, 2). Při psaní Hovorů si Marcus Aurelius budoval vnitřní tvrz nepřístupnou citům, vášním. Prostor klidu, ne však věž ze slonoviny, kam by se uchyloval, spíše výšinu, z níž hledí k obzorům lidského ducha. Jinými slovy Hovory jsou zápisky člověka činu, který hledá vnitřní klid a pro něhož časné lidské jednání nemá trvalou hodnotu, pokud není v sounáležitosti celého vesmíru a lidského společenství. To jest pravý stoicismus podobě, v jaké jej zjevil Marku Aureliovi Epiktétos. Císař se ve své knize snaží praktikovat tři základní disciplíny: vidění skutečnosti takové, jaká je, oproštění se od všech předsudků; přijímání jevů a událostí s láskou a podřízeností běhu přírody i lidského společenství. Hovory jsou uspořádány podle tohoto trojčlenného schématu. Zdroj anotace: Web obalkyknih.czNačítání…
Počet záznamů: 1