Počet záznamů: 1  

Apóha - nominalismus a poznání v buddhistické filosofii

  1. Zobrazit informace o knize na stránce www.obalkyknih.cz

    kniha


     Holba, Jiří, 1953- - Autor
    Vydání první - 539 stran ; 22 cm
    ISBN 978-80-7298-636-1
    Oikúmené ;
    18.-19. století
     buddhistická filozofie  teorie poznání  ontologie (filozofie)  sémantika  nominalismus  univerzálie (filozofie)  sanskrtská literatura  tibetská literatura  textová analýza  filozofie jazyka
    apóha
     monografie
    SignaturaC 426.809
    Umístění 14 - Filozofické směry a školy
    Apóha - nominalismus a poznání v buddhistické filosofii
    PobočkaKde najdu?InfoSignatura
    Lidická ( volný výběr ) k vypůjčeníC 426.809   

    Údaje o názvuApóha - nominalismus a poznání v buddhistické filosofii / Jiří Holba
    Záhlaví-jméno Holba, Jiří, 1953- (Autor)
    Údaje o vydáníVydání první
    NakladatelPraha : OIKOYMENH, 2024
    Fyz.popis539 stran ; 22 cm
    ISBN978-80-7298-636-1
    Číslo nár. bibl.cnb003667318
    Edice Oikúmené (OIKOYMENH) ; 226
    PoznámkyVydal Filosofický ústav AV ČR, v.v.i., ve spolupráci se spolkem OIKOYMENH
    Poznámky o skryté bibliografii a rejstřícíchObsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstříky
    Jazyková pozn.Anglické resumé
    Předmět.heslaapóha
    Předmět.hesla 18.-19. století * buddhistická filozofie * teorie poznání * ontologie (filozofie) * sémantika * nominalismus * univerzálie (filozofie) * sanskrtská literatura * tibetská literatura * textová analýza * filozofie jazyka - Německo - 18.-19. století
    Forma, žánr monografie
    Konspekt14(100-11) - Orientální filozofie
    MDT 14:24 , 165 , 111 , 81'37 , 165.725 , 161.1-021.311 , 821.211 , 821.584.6 , 801.73 , 81:1 , (430) , (048.8)
    Země vyd.Česko
    Jazyk dok.čeština
    Ve volném výběru14 - Filozofické směry a školy
    Druh dok.KNIHY
    Apóha - nominalismus a poznání v buddhistické filosofii
    Apóha (dosl. „vyloučení“) je buddhistická sémantická teorie, pomocí které se buddhističtí nominalističtí filosofové pokoušeli vyřešit otázku statusu universálií. Zatímco indičtí metafyzičtí realisté tvrdili, že universálie (s?m?nya) skutečně existují a jsou současně přítomny v mnoha různých věcech, podle buddhistů byly skutečné pouze jednotliviny (lak?a?a), universálie naopak chápali jako pouhé mentální koncepty, které nemají reálnou existenci. Indický buddhistický filosof Dignága (asi 480–540 po Kr.), jeho následovník Dharmakírti (asi 600–670 po Kr.) a další se domnívali, že například obecný termín „kráva“ označuje vše, co není ne-krávou. To znamená, že definovali krávu jako jednotlivinu, aniž by přijali pozici realistů, že termín „kráva“ je založen na obecném „kravství“, které je inherentně a věčně přítomné ve všech jednotlivých kravách.Diskuse buddhistických nominalistů s jejich realistickými oponenty, který v Indii trvaly téměř šest set let, se někdy až pozoruhodně podobají debatám mezi středověkými realisty a nominalisty o problému universálií.Nauka o apóze, v níž se silně prolíná sémantika, epistemologie i filosofie jazyka, patří mezi nejdůležitější a nejpropracovanější témata buddhistické filosofie vůbec. Zdroj anotace: Web obalkyknih.cz
    Načítání…

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.