Počet záznamů: 1
Apóha - nominalismus a poznání v buddhistické filosofii
Holba, Jiří, 1953- - Autor
Vydání první - 539 stran ; 22 cm
ISBN 978-80-7298-636-1
Oikúmené ;
18.-19. století
buddhistická filozofie teorie poznání ontologie (filozofie) sémantika nominalismus univerzálie (filozofie) sanskrtská literatura tibetská literatura textová analýza filozofie jazyka
apóha
monografieSignatura C 426.809 Umístění 14 - Filozofické směry a školy Údaje o názvu Apóha - nominalismus a poznání v buddhistické filosofii / Jiří Holba Záhlaví-jméno Holba, Jiří, 1953- (Autor) Údaje o vydání Vydání první Nakladatel Praha : OIKOYMENH, 2024 Fyz.popis 539 stran ; 22 cm ISBN 978-80-7298-636-1 Číslo nár. bibl. cnb003667318 Edice Oikúmené (OIKOYMENH) ; 226 Poznámky Vydal Filosofický ústav AV ČR, v.v.i., ve spolupráci se spolkem OIKOYMENH Poznámky o skryté bibliografii a rejstřících Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstříky Jazyková pozn. Anglické resumé Předmět.hesla apóha Předmět.hesla 18.-19. století * buddhistická filozofie * teorie poznání * ontologie (filozofie) * sémantika * nominalismus * univerzálie (filozofie) * sanskrtská literatura * tibetská literatura * textová analýza * filozofie jazyka - Německo - 18.-19. století Forma, žánr monografie Konspekt 14(100-11) - Orientální filozofie MDT 14:24 , 165 , 111 , 81'37 , 165.725 , 161.1-021.311 , 821.211 , 821.584.6 , 801.73 , 81:1 , (430) , (048.8) Země vyd. Česko Jazyk dok. čeština Ve volném výběru 14 - Filozofické směry a školy Druh dok. KNIHY Apóha (dosl. „vyloučení“) je buddhistická sémantická teorie, pomocí které se buddhističtí nominalističtí filosofové pokoušeli vyřešit otázku statusu universálií. Zatímco indičtí metafyzičtí realisté tvrdili, že universálie (s?m?nya) skutečně existují a jsou současně přítomny v mnoha různých věcech, podle buddhistů byly skutečné pouze jednotliviny (lak?a?a), universálie naopak chápali jako pouhé mentální koncepty, které nemají reálnou existenci. Indický buddhistický filosof Dignága (asi 480–540 po Kr.), jeho následovník Dharmakírti (asi 600–670 po Kr.) a další se domnívali, že například obecný termín „kráva“ označuje vše, co není ne-krávou. To znamená, že definovali krávu jako jednotlivinu, aniž by přijali pozici realistů, že termín „kráva“ je založen na obecném „kravství“, které je inherentně a věčně přítomné ve všech jednotlivých kravách.Diskuse buddhistických nominalistů s jejich realistickými oponenty, který v Indii trvaly téměř šest set let, se někdy až pozoruhodně podobají debatám mezi středověkými realisty a nominalisty o problému universálií.Nauka o apóze, v níž se silně prolíná sémantika, epistemologie i filosofie jazyka, patří mezi nejdůležitější a nejpropracovanější témata buddhistické filosofie vůbec. Zdroj anotace: Web obalkyknih.czNačítání…
Počet záznamů: 1