Počet záznamů: 1
Výchova dívek v Čechách a na Moravě
Dvořáková Kaněčková, Eva - Autor
Vydání 1. - 199 stran ; 24 cm
ISBN 978-80-271-1292-0
Pedagogika
dějiny výchovy a vzdělávání dívky dívky sociální role feminita gender
monografieSignatura C 399.671 Umístění 37.01/.09 - Teorie výchovy a vzdělávání Title statement Výchova dívek v Čechách a na Moravě : školství v 19. století genderovou perspektivou / Eva Dvořáková Kaněčková Main entry-name Dvořáková Kaněčková, Eva (Author) Edition statement Vydání 1. Publication Praha : Grada, 2020 Phys.des. 199 stran ; 24 cm ISBN 978-80-271-1292-0 National bibl. num. cnb003302247 Edition Pedagogika (Grada) Internal Bibliographies/Indexes Note Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík Language note Částečně souběžný anglický text, anglické resumé Subj. Headings dějiny výchovy a vzdělávání - Česko - 19. století * dívky - Česko - 19. století * dívky - společenské postavení * sociální role * feminita * gender Form, Genre monografie Conspect 37 - Výchova a vzdělávání UDC 37.0(091) , 316.346.2-055.25 , 316.662 , 316.663 , 159.922.1-055.2 , 316.66-055.1/.3 , (437.3) , (048.8) Country Česko Language čeština ; angličtina Ve volném výběru 37.01/.09 - Teorie výchovy a vzdělávání Document kind BOOKS Publikace přináší nový a originální pohled na dívčí vzdělávání v 19. století, který se odlišuje od dosavadní historiografie. Autorka pojímá téma z genderového hlediska a používá metodu diskursivní analýzy, díky čemuž se objevují opomíjené aspekty dívčího vzdělávání a jsou vyvráceny doposud platné závěry o „nevzdělanosti“ českých dívek. Zásadní změnou je zejména spojení pedagogického a historického přístupu, které je použito k objasnění základních podmínek vzdělanosti dívek, tj. cíle vzdělávání v kontextu institucionalizace obecného rakouského školství 19. století, obsahové (ne)diferenciace a potažmo praktického uplatnění v běžném životě. V praxi tak dochází k propojování institucionalizace dívčího vzdělávání s kontextem proměn ženské role, tedy k narušení dominantního diskursu ženy jako manželky, matky a hospodyně. Hlavní zájem se soustředí na postavení ženy střední třídy v 19. století a tomu odpovídající vzdělávací potenciál, a to z hlediska elementárního i vyššího vzdělávání, jeho proměn a specifik. Nedílnou částí knihy je podrobná teoretická, ale i historiografická část, která čtenáře zevrubně seznámí se širokým, zejména anglosaským konceptem feministického a také genderového výzkumu i s metodologií k danému tématu, stejně jako s historiografickým souhrnem dosavadní české tvorby v této oblasti. Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBUNačítání…
Počet záznamů: 1