Počet záznamů: 1  

Fragmentární vidění

  1. Zobrazit informace o knize na stránce www.obalkyknih.cz

    kniha


     Fišerová, Michaela, 1980- - Autor
    Vydání první - 189 stran ; 18 cm
    ISBN 978-80-7476-026-6, ISBN 978-80-7571-046-8
     filozofické myšlení
     monografie
    SignaturaC 393.741
    Umístění 101 - Filozofie obecně
    PobočkaKde najdu?InfoSignatura
    Lidická ( volný výběr ) vypůjčeno (do 17.05.2024)C 393.741   

    Údaje o názvuFragmentární vidění : Ranciere, Derrida, Nancy / Michaela Fišerová
    Záhlaví-jméno Fišerová, Michaela, 1980- (Autor)
    Údaje o vydáníVydání první
    NakladatelPraha : Togga, 2019
    Fyz.popis189 stran ; 18 cm
    ISBN978-80-7476-026-6
    978-80-7571-046-8
    Číslo nár. bibl.cnb003215719
    Poznámky o skryté bibliografii a rejstřícíchObsahuje bibliografii a rejstřík
    Jazyková pozn.Anglické resumé
    Předmět.hesla filozofické myšlení
    Forma, žánr monografie
    Konspekt101 - Filozofie
    MDT 101.8 , (048.8)
    Země vyd.Česko
    Jazyk dok.čeština
    Ve volném výběru101 - Filozofie obecně
    Druh dok.KNIHY
    Fragmentární vidění
    Fragmentární vidění
    Kniha Fragmentární vidění přináší filosofickou úvahu o podmínkách možnosti fotografické reprezentace události vjemu. Hlavním filosofickým průvodcem úvahy je Jacques Derrida, jehož myšlení je pojímáno jako etické memento upozorňující na riziko totalitarismu uvnitř metafyziky, nikoliv jako návrh na jeho překonání. Právě v tomto ohledu kniha vybízí k posunu od Rancierovy perspektivy k Derridově a Nancyho filosofické perspektivě. První kapitola ukazuje Rancierovo protiřečení, v němž zachovává reprezentační podmínku možnosti režimu a současně tvrdí, že se estetický režim zbavil principu reprezentace. Proti této kontradikci autorka klade Derridovo pojetí jedinečné události, které neodpovídá žádná reprezentace a žádný režim. Druhá kapitola zaměřuje pozornost na skutečnost, že „přežívání“ události v archivu je možné pouze v její technologicky konstruované reprezentaci, kterou lze dekonstruovat. Aby mohla být událost fotograficky zobrazena, musí být fragmentarizována a orámována: parergonická technologie z ní vybírá a rámuje část, která bude uložena k dalšímu vidění. Fotografie je však uspokojivou „relikvií“ pouze díky metonymickému schematismu, který zažehnává zneklidnění z fragmentární nedostatečnosti fotografické „ruiny“. Třetí kapitola uvádí Nancyho pojetí kompulzivního uchovávání fragmentů života. Zatím co pro Derridu je motorem fotografování archivní horečka, která rozpoutává násilí exprese, výrazu „podstaty“, Nancy tvrdí, že fotografický záznam „přežije“ událost díky tomu, že se podrobí riskantní expozici pohledu druhého. Závěr knihy je opřen o Nancyho pojetí technologie jako nejen trpěné, ale i tvůrčím způsobem přínosné metafyzické nevyhnutelnosti. Právě díky dvojí povaze umožňuje metafyzický princip reprezentace zdánlivě nemožné: „vyfotografovat vzpomínku“ na minulost, metonymicky ji složit z fragmentů přítomnosti. Zdroj anotace: Web obalkyknih.cz
    Načítání…

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.