Počet záznamů: 1
Stanislavského objev herecké kreativity a jeho sociokulturní souvislosti
Vostrý, Jaroslav, 1931- - Autor
Vydání první - 212 stran ; 18 cm
ISBN 978-80-7437-261-2, ISBN 978-80-7331-492-7
Disk. Malá řada ;
Stanislavskij, Konstantin Sergejevič, 1863-1938
19.-20. století
divadelní herci divadelní režiséři herectví experimentální divadlo modernismus (umění) divadlo a společnost
studieSignatura C 385.253 Umístění 792.071 - Divadelní tvůrci, tvůrkyně, kritici, kritičky. Divadelní režiséři, režisérky Údaje o názvu Stanislavského objev herecké kreativity a jeho sociokulturní souvislosti / Jaroslav Vostrý Obálkový název Stanislavskij Záhlaví-jméno Vostrý, Jaroslav, 1931- (Autor) Údaje o vydání Vydání první Nakladatel V Praze : KANT - Karel Kerlický pro AMU, 2018 Fyz.popis 212 stran ; 18 cm ISBN 978-80-7437-261-2 978-80-7331-492-7 Číslo nár. bibl. cnb003075279 Edice Disk (KANT). Malá řada ; 18 Poznámky "Připravil Ústav teorie scénické tvorby Divadelní fakulty AMU"--Tiráž Poznámky o skryté bibliografii a rejstřících Obsahuje bibliografii a rejstřík Jazyková pozn. Anglické a německé resumé Dal.odpovědnost Akademie múzických umění v Praze. Ústav teorie scénické tvorby (Editor)
Předmět.hesla Stanislavskij, Konstantin Sergejevič, 1863-1938 * 19.-20. století * divadelní herci - Rusko - 19.-20. století * divadelní režiséři - Rusko - 19.-20. století * herectví - Rusko - 19.-20. století * experimentální divadlo - Rusko * modernismus (umění) - Rusko * divadlo a společnost - Rusko - 19.-20. století Forma, žánr studie Konspekt 792 - Divadlo. Divadelní představení MDT 792.071.2 , 792.075 , 792.028 , 792.054 , 7.036/.038 , 792:316.72/.75 , (470+571) , (048.8) Země vyd. Česko Jazyk dok. čeština Ve volném výběru 792.071 - Divadelní tvůrci, tvůrkyně, kritici, kritičky. Divadelní režiséři, režisérky Druh dok. KNIHY Téma této studie tvoří Stanislavského pojetí herectví jako tvorby, což souvisí s fenoménem tak charakteristickým pro období modernity, jaký představuje objev lidské kreativity. Proto nebylo možné pominout vývoj, který K. S. Stanislavskij (1863–1938) dovršuje. Jde o vývoj od výkonu v roli k tvorbě postavy a od představení psaného textu k inscenaci. Vůdčím činitelem v divadle se stává režisér. Stanislavskij se ovšem jako režisér a pedagog soustřeďuje na rozvíjení herecké kreativity. Cesta, kterou pro to nachází, vede od slov psaného dramatického textu k tomu, co tato slova živí a co přímo nevyjadřují, ale často i skrývají. Stanislavskij tak odkrývá další cesty modernímu divadlu v rámci vývoje, který nejenom v lékařství zosobňuje Karl Rokitansky s ideou postupu „od zjevného k skrytému“. Ta se stala i jedním ze zdrojů Freudovy objevu nevědomí, jímž se inspiroval i Stanislavskij. Knihu o „tvůrčím podvědomí“, kterou měla řada jeho zamýšlených děl vyvrcholit, nenapsal; nabídl ale v rámci svého „systému“ řadu postupů, kterými lze podvědomí přilákat k účasti na vědomé tvorbě. Podobné „iracionální zdroje tvorby“ chtěli demystifikovat umělečtí revolucionáři inspirovaní tzv. vědeckým světovým názorem; vězeli přitom zcela v rámci druhé, industriální fáze modernity. Stanislavského snaha o spojení vědomého s nevědomým a techne s poiesis má tím spíš co říct k problematice spojování individuální tvořivosti s týmovými projekty příznačnými pro třetí (současnou) fázi modernity. Závěr života Stanislavského poznamenal spolu s nemocí zápas se specifickými podmínkami umělecké činnosti v SSSR, v nichž se tvorba (tvorba čerpaná z přirozených zdrojů) jeví jako součást zápasu moderního člověka se smrtí. Zdroj anotace: Web obalkyknih.czNačítání…
Počet záznamů: 1