Počet záznamů: 1
Strakoš, Martin, 1972- - Author - Editor
Vydání: první - 255 stran : ilustrace (převážně barevné), 1 mapa, plány ; 28 cm
ISBN 978-80-87967-14-0
Ostrava-Vítkovice (železniční nádraží)
1951-1980 1961-1980
železniční nádraží česká architektura moderní architektura památková péče
Vítkovice (Ostrava, Česko)
kolektivní monografie obrazové publikaceCall number B 57.498 Umístění 725+727 - Veřejné budovy. Budovy pro vzdělání, vědu, kulturu a sport Title statement Nádraží Ostrava - Vítkovice : historie, architektura, památkový potenciál / Martin Strakoš a kol. Main entry-name Strakoš, Martin, 1972- (Author) (Editor) Edition statement Vydání: první Publication Praha : Národní památkový ústav, 2017 Phys.des. 255 stran : ilustrace (převážně barevné), 1 mapa, plány ; 28 cm ISBN 978-80-87967-14-0 National bibl. num. cnb002964306 Internal Bibliographies/Indexes Note Obsahuje bibliografii a bibliografické odkazy Language note Anglické resumé Subj. Headings Ostrava-Vítkovice (železniční nádraží) * 1951-1980 * 1961-1980 * železniční nádraží - Česko * česká architektura - 1951-1980 * moderní architektura - Česko * památková péče - Česko * Vítkovice (Ostrava, Česko) Form, Genre kolektivní monografie * obrazové publikace Conspect 72 - Architektura UDC 725.31 , 72(437.3) , 72.036/.038 , 719 , (437.326) , (048.8:082) , (084.11) Country Česko Language čeština Ve volném výběru 725+727 - Veřejné budovy. Budovy pro vzdělání, vědu, kulturu a sport Document kind BOOKS Pilotní svazek nové ediční řady odborných monografií se zabývá historií, architekturou, uměním, konstrukčním utvářením, materiály a dalšími aspekty řešení výpravní budovy železniční stanice Ostrava-Vítkovice, jedné z důležitých součástí ostravského železničního uzlu. Tato stavba z let 1964 až 1967, vyprojektovaná architektem Josefem Dandou, představovala ve své době jedno z nejmodernějších nádraží v Československu. První blok knihy se věnuje architektuře po roce 1945 ve vztahu k železnici a výstavbě polanecké spojky. Právě na této trati vznikla výše zmíněná stanice, jejíž výpravní budovou se podrobně zabývá druhá část knihy, zaměřená na architekturu, uměleckou výzdobu, otázky památkové péče i kontext díla architekta Josefa Dandy. Třetí blok je výsledkem studia materiálového a konstrukčního utváření výpravní budovy, včetně příkladů nového využití drážních staveb. Tým vědců z Vysokého učení technického v Brně analyzoval železobetonovou konstrukci budovy. Ocelovou konstrukcí se zabývá kapitola, zpracovaná odborníky z Fakulty stavební Českého vysokého učení technického v Praze. Třetí kapitola, napsaná pracovníky Ústavu teoretické a aplikované mechaniky Akademie věd ČR, se podrobněji věnuje možnostem modelování budovy technologií BIM a uplatnění těchto postupů v památkové péči. Čtvrtá kapitola, opět z prostředí ČVUT, představuje realizované konverze a revitalizace nádražních ploch a objektů. Závěrečný blok obsahuje rozhovor s bývalým přednostou stanice Vladimírem Kutým o provozu železniční stanice a dále rozhovor s malířem a sklářem Vladimírem Kopeckým o výzdobě vítkovického nádraží a procesu vzniku výtvarných děl. Kniha má svým zaměřením přispět k památkové ochraně zmíněné výpravní budovy, v obecnější rovině poukazuje na památkový potenciál architektury 2. poloviny 20. století. Texty doprovázejí kromě archivních dokumentů i snímky současného stavu budovy od fotografa Romana Poláška. Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBUNačítání…
Počet záznamů: 1