Počet záznamů: 1  

Pavel Mára

  1. Zobrazit informace o knize na stránce www.obalkyknih.cz

    kniha


     Mára, Pavel, 1951- - Autor - Fotograf
    Vydání první - 314 stran : ilustrace (převážně barevné), portréty, faksimile ; 30 cm
    ISBN 978-80-905928-0-3, ISBN 978-80-7437-161-5
      Ulverová, Radana, - Autor   Paton, Derek, - Překladatel   Paton, Marzia, - Překladatel
     Mára, Pavel, 1951-
    20.-21. století 1969-2014
     umělecká fotografie
     fotografické publikace
    SignaturaB 56.085
    Umístění 77.071 - Fotografové, fotografky
    Pavel Mára
    PobočkaKde najdu?InfoSignatura
    Lidická ( volný výběr ) k vypůjčeníB 56.085   

    Údaje o názvuPavel Mára : fotografie 1969-2014 = photographs 1969-2014 / koncepce: Pavel Mára, Radana Ulverová ; překlad: Derek Paton, Marzia Paton
    Variantní názvyPavel Mára - fotografie 1969-2014
    Fotografie 1969-2014 - Pavel Mára
    Photographs 1969-2014 - Pavel Mára
    Záhlaví-jméno Mára, Pavel, 1951- (Autor) (Fotograf)
    Údaje o vydáníVydání první
    NakladatelPraha : MARA ve spolupráci s nakladatelstvím KANT, 2015
    Fyz.popis314 stran : ilustrace (převážně barevné), portréty, faksimile ; 30 cm
    ISBN978-80-905928-0-3
    978-80-7437-161-5
    Číslo nár. bibl.cnb002735719
    Poznámky"Sběratelské edice: padesát číslovaných výtisků s originální signovanou fotografií Hlava z cyklu Mechanické corpusy"--Tiráž
    Poznámky o skryté bibliografii a rejstřícíchObsahuje bibliografii a rejstřík
    Jazyková pozn.Souběžný anglický text
    Dal.odpovědnost Ulverová, Radana, 1957- (Autor)
    Paton, Derek, 1958- (Překladatel)
    Paton, Marzia, 1953- (Překladatel)
    Předmět.hesla Mára, Pavel, 1951- * 20.-21. století * 1969-2014 * umělecká fotografie - Česko - 20.-21. století
    Forma, žánr fotografické publikace
    Konspekt77 - Fotografie. Fotografické postupy
    MDT 77.04 , (437.3) , (084.12)
    Země vyd.Česko
    Jazyk dok.čeština ; angličtina
    Ve volném výběru77.071 - Fotografové, fotografky
    Druh dok.KNIHY
    Pavel Mára
    Pavel Mára (Praha, 1951) patří k výrazným představitelům evropské fotografie. Je také již téměř dvě desetiletí pedagogem na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě. K tomuto poslání ho přímo předurčuje jeho tvorba, která je příkladem koncepčnosti a promyšlenosti. Podoba jeho děl často vychází z nové interpretace možností fotografického média. Mára tvoří v sériích, z nichž některé obdivuhodně zobrazují živý i neživý svět jako geometrické útvary. Dosahuje toho například volbou záběrů. Nevyužívá obvyklé techniky manipulace fotografického obrazu. Samostatnou složkou jeho fotografií je barevnost, často výrazná, překvapující a v některých případech nereálná. Na druhé straně Mára využívá i detailního a uhrančivě ostrého přepisu fotografované skutečnosti. Tvorba v sériích vylučuje náhodu, nenechává diváka na pochybách o autorově úmyslu. Pavel Mára patřil již v sedmdesátých letech k několika málo fotografům v Československu, kteří svoji volnou tvorbu realizovali v barvě, navíc většinou ve velkých formátech. Z raných prací se nejvíc vryly do paměti obrazy precizně vykreslených povrchů technických předmětů, natřených jasnými barvami (Mechanická zátiší, 1976–84). Jsou to díla přiřaditelná ke geometrické abstrakci v jiných oborech umění, přestože jsou zároveň zcela konkrétní. Tento princip autor rozvíjí až dodneška. Hlavním námětem jeho fotografií se stalo lidské tělo. Jednoduchou metodou vznikly monumentální Triptychy aktů a portrétů z let 1990–1993. Jejich mimořádná působivost spočívá v tušeném tajemství posunu pohledů. Byly vytvořeny beze změny pozice modelu vertikálním posunem kamery – podhled, pohled do očí, nadhled. Zvláštními postupy barevného svícení, propojujícími reálná těla s nereálnou barevností, vznikly Mechanické corpusy (1997). Nápaditá inscenace holohlavých modelů v přísně centrální kompozici přinesla autorovi mezinárodní pozornost. Publikace je založena na kontrapunktu barevných a černobílých fotografií, mezi něž patří například Černé corpusy: Rodina (2001); jejich kouzelná tonalita vznikla kombinací dvou inverzních černobílých materiálů. Negativní hlavy (2010), realizované ve stupnici černé, šedé a bílé, jsou naopak digitálními portréty mužského modelu, ozvláštněnými geometrickými prvky. Celé dílo Pavla Máry má objevitelský charakter. Je silně estetizované, ale neuklidňuje, nýbrž zneklidňuje. Do kontextu současné postmoderní kultury se včleňuje i tím, že se realizuje až v instalacích, připravených vždy pro určitý prostor. Zdroj anotace: Srovname.cz
    Načítání…

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.