Počet záznamů: 1
Pavel Mára
Mára, Pavel, 1951- - Autor - Fotograf
Vydání první - 314 stran : ilustrace (převážně barevné), portréty, faksimile ; 30 cm
ISBN 978-80-905928-0-3, ISBN 978-80-7437-161-5
Ulverová, Radana, - Autor Paton, Derek, - Překladatel Paton, Marzia, - Překladatel
Mára, Pavel, 1951-
20.-21. století 1969-2014
umělecká fotografie
fotografické publikaceSignatura B 56.085 Umístění 77.071 - Fotografové, fotografky Title statement Pavel Mára : fotografie 1969-2014 = photographs 1969-2014 / koncepce: Pavel Mára, Radana Ulverová ; překlad: Derek Paton, Marzia Paton Varying form of title Pavel Mára - fotografie 1969-2014 Fotografie 1969-2014 - Pavel Mára Photographs 1969-2014 - Pavel Mára Main entry-name Mára, Pavel, 1951- (Author) (Photographer) Edition statement Vydání první Publication Praha : MARA ve spolupráci s nakladatelstvím KANT, 2015 Phys.des. 314 stran : ilustrace (převážně barevné), portréty, faksimile ; 30 cm ISBN 978-80-905928-0-3 978-80-7437-161-5 National bibl. num. cnb002735719 Note "Sběratelské edice: padesát číslovaných výtisků s originální signovanou fotografií Hlava z cyklu Mechanické corpusy"--Tiráž Internal Bibliographies/Indexes Note Obsahuje bibliografii a rejstřík Language note Souběžný anglický text Another responsib. Ulverová, Radana, 1957- (Author)
Paton, Derek, 1958- (Translator)
Paton, Marzia, 1953- (Translator)
Subj. Headings Mára, Pavel, 1951- * 20.-21. století * 1969-2014 * umělecká fotografie - Česko - 20.-21. století Form, Genre fotografické publikace Conspect 77 - Fotografie. Fotografické postupy UDC 77.04 , (437.3) , (084.12) Country Česko Language čeština ; angličtina Ve volném výběru 77.071 - Fotografové, fotografky Document kind BOOKS Pavel Mára (Praha, 1951) patří k výrazným představitelům evropské fotografie. Je také již téměř dvě desetiletí pedagogem na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě. K tomuto poslání ho přímo předurčuje jeho tvorba, která je příkladem koncepčnosti a promyšlenosti. Podoba jeho děl často vychází z nové interpretace možností fotografického média. Mára tvoří v sériích, z nichž některé obdivuhodně zobrazují živý i neživý svět jako geometrické útvary. Dosahuje toho například volbou záběrů. Nevyužívá obvyklé techniky manipulace fotografického obrazu. Samostatnou složkou jeho fotografií je barevnost, často výrazná, překvapující a v některých případech nereálná. Na druhé straně Mára využívá i detailního a uhrančivě ostrého přepisu fotografované skutečnosti. Tvorba v sériích vylučuje náhodu, nenechává diváka na pochybách o autorově úmyslu. Pavel Mára patřil již v sedmdesátých letech k několika málo fotografům v Československu, kteří svoji volnou tvorbu realizovali v barvě, navíc většinou ve velkých formátech. Z raných prací se nejvíc vryly do paměti obrazy precizně vykreslených povrchů technických předmětů, natřených jasnými barvami (Mechanická zátiší, 1976–84). Jsou to díla přiřaditelná ke geometrické abstrakci v jiných oborech umění, přestože jsou zároveň zcela konkrétní. Tento princip autor rozvíjí až dodneška. Hlavním námětem jeho fotografií se stalo lidské tělo. Jednoduchou metodou vznikly monumentální Triptychy aktů a portrétů z let 1990–1993. Jejich mimořádná působivost spočívá v tušeném tajemství posunu pohledů. Byly vytvořeny beze změny pozice modelu vertikálním posunem kamery – podhled, pohled do očí, nadhled. Zvláštními postupy barevného svícení, propojujícími reálná těla s nereálnou barevností, vznikly Mechanické corpusy (1997). Nápaditá inscenace holohlavých modelů v přísně centrální kompozici přinesla autorovi mezinárodní pozornost. Publikace je založena na kontrapunktu barevných a černobílých fotografií, mezi něž patří například Černé corpusy: Rodina (2001); jejich kouzelná tonalita vznikla kombinací dvou inverzních černobílých materiálů. Negativní hlavy (2010), realizované ve stupnici černé, šedé a bílé, jsou naopak digitálními portréty mužského modelu, ozvláštněnými geometrickými prvky. Celé dílo Pavla Máry má objevitelský charakter. Je silně estetizované, ale neuklidňuje, nýbrž zneklidňuje. Do kontextu současné postmoderní kultury se včleňuje i tím, že se realizuje až v instalacích, připravených vždy pro určitý prostor. Zdroj anotace: Srovname.czNačítání…
Počet záznamů: 1