Počet záznamů: 1
IV hymni christiani
Novák, Jan, 1921-1984 - Skladatel
1. vyd. - Praha : Český rozhlas, 2011 - 36 s. + 1 hlas
9790660611951 979-066061-195-1
20. století
duchovní hudba
duchovní hymny partitury a hlasySignatura HB 13.161 Údaje o názvu IV hymni christiani [hudebnina] : clavibus adiuncto si libet vocis cantu = Čtyři křesťanské hymny : pro klavír s vokálním partem ad libitum = Four christian hymns : for piano and vocal part ad libitum / Jan Novák Souběž.n. Čtyři křesťanské hymny : pro klavír s vokálním partem ad libitum Four christian hymns : for piano and vocal part ad libitum Záhlaví-jméno Novák, Jan, 1921-1984 (Skladatel) Údaje o vydání 1. vyd. Vyd.údaje Praha : Český rozhlas, 2011 Fyz.popis 36 s. + 1 hlas ISMN 979-066061-195-1 Číslo nár. bibl. cnb002222591 Jazyková pozn. Text zpěvu latinsky ; doprovodný text v češtině a angličtině Předmět.hesla 20. století * duchovní hudba - Česko - 20. století Forma, žánr duchovní hymny * partitury a hlasy Obsazení sólo: zpěv (1) ; klavír (1) [celkový počet interpretů: 2] Konspekt 783 - Církevní hudba. Duchovní hudba. Náboženská hudba MDT 2-535 , 233-535 , 27-535 , 783 , 783.4 , (437.3) , 783.6 , 78.089.6.087 Země vyd. Česko Jazyk dok. latina Druh dok. Hudebniny Jan Novák se zajímal a studoval veškerá náboženství; jako bývalý žák jezuitského gymnazia však pociťoval křesťanství jako nejpřirozenější. Právě skladby z jeho posledního kompozičního období patří k oblasti křesťanské víry. V „Hymni christiani“ si skladatel vybral, s výjimkou poslední věty, texty spočívající na antické metrice, které rytmicky zjednodušil dle církevní hudební tradice. „Hymni christiani“ jsou zřejmým křesťanským protikladem k pětivětému cyklu „Odae“, komponovanému na pohanské texty římského básnika Horáce. Pozoruhodně začíná tento cyklus jásavým „Alleluia perenne“ (Věčné Alleluia). Asklepiadeický rytmus se zde nachází ve zjednodušené formě 4/8 taktu. Následuje hymnus „Iesu corona virginum“ ve vroucím tónu, připsaný Sv. Ambrožovi v ambrožských dimetrech: jambický rytmus těchto veršů z rané křesťanské doby je působivě nahrazen 6/8 taktem. Nápěv na Sv. Jana od Paula Diakona z 8. století „Ut queant laxis“ se uplatnil v hudebních dějinách prostřednictvím Guida z Arezza (11. století), který svým žákům pomocí tohoto hymnu upřesnil názvy jednotlivých stupňů stupnice: ut (později do), re, mi, fa, sol, la, (solmizace). Novák používá vlastní melodii dle tohoto principu. „Stabat mater“ je zhudebněna na verše známé středověké předlohy. Z celého díla čiší duch hlubokého křesťanského mysticismu. V poslední větě „Stabat mater“ se interpretovi i posluchači otevírá monumentální znázornění historie ukřižování. Zdroj anotace: OKCZ - ANOTACE Z WEBUNačítání…
Počet záznamů: 1