Počet záznamů: 1  

Jak se fikce dělá slovy

  1. Zobrazit informace o knize na stránce www.obalkyknih.cz

    kniha


     Koten, Jiří, 1979- - Autor
    Vyd. 1. - Brno : Host, 2013 - 160 s. ; 21 cm
    ISBN 978-80-7294-846-8 (brož.)
    Teoretická knihovna
     literární teorie  fikce  naratologie  pragmatika
     monografie
    SignaturaC 352.423
    Umístění 82.0 - Teorie literatury, literární školy, směry
    Jak se fikce dělá slovy
    PobočkaKde najdu?InfoSignatura
    Lidická ( volný výběr ) k vypůjčeníC 352.423 v1   
    Lidická ( studovna ) jen prezenčněC 352.423   
    Na Sadech - dospělé ( naučná ) k vypůjčeníC 352.423 a   

    Údaje o názvuJak se fikce dělá slovy : pragmatické aspekty vyprávění / Jiří Koten
    Část názvuPragmatické aspekty vyprávění
    Záhlaví-jméno Koten, Jiří, 1979- (Autor)
    Údaje o vydáníVyd. 1.
    Vyd.údajeBrno : Host, 2013
    Fyz.popis160 s. ; 21 cm
    ISBN978-80-7294-846-8 (brož.)
    Číslo nár. bibl.cnb002467790
    Edice Teoretická knihovna
    Poznámky o skryté bibliografii a rejstřícíchObsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík
    Jazyková pozn.Anglické resumé
    Předmět.hesla literární teorie * fikce * naratologie * pragmatika
    Forma, žánr monografie
    Konspekt82.0 - Literatura (teorie)
    MDT 82.0 , 82-3 , 808.543-027.21 , 81'2/'44 , (048.8)
    Země vyd.Česko
    Jazyk dok.čeština
    Ve volném výběru82.0 - Teorie literatury, literární školy, směry
    Druh dok.KNIHY
    Jak se fikce dělá slovy
    Souhrnný pohled na pragmatické teorie literární fikcionalityKniha Jiřího Kotena se snaží nalézt odpovědi na otázky, jaké záměry mají tvůrci vyprávění, co při tvorbě fikcí „dělají se slovy“, jakým způsobem jim dokážou čtenáři náležitě rozumět atd. Za nejvydatnější inspirační zdroj autorovi posloužila takzvaná teorie řečových aktů (J. L. Austin, J. R. Searle), ale také teorie fikčních světů (L. Doležel, M.-L. Ryanová), která umožňuje tradiční pragmatické koncepty aktualizovat a domýšlet.Podle Kotena autoři fikcí kreativně napodobují autentické zobrazivé výpovědi, tyto řečové akty však zároveň disponují deklarativní silou vytvářet svět, o němž se vypravuje. Formule pohádkových vyprávění „bylo nebylo“ je tudíž výstižná pro všechna fikční vyprávění: kooperující čtenáři vědí, že mají číst vyprávění o tom, co nebylo, jako kdyby šlo o vyprávění o tom, co se skutečně přihodilo. Na základě teze o zdvojené výpovědní síle se autor snaží vysvětlit, jak je možné, že v nás fikce vyvolávají autentické, avšak odstupem od zobrazeného světa mírněné emoce. Fikční výpověď zařazuje do taxonomie ilokučních aktů či popisuje pozici informovaného čtenáře, jenž napíná veškeré síly k tomu, aby narativu správně porozuměl. Prostřednictvím automatické pravdivosti fikčního diskursu Koten mj. dále objasňuje, proč literatura neztrácí svou přesvědčivost ani tam, kde vypravuje jevy jinak nesnadno zobrazitelné (např. detailní zobrazení psychického života postav). Dílčí úvahy jsou dokládány na bohatém materiálu české i cizojazyčné narativní literatury. Zdroj anotace: Web obalkyknih.cz
    Načítání…

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.