Počet záznamů: 1
Prinzhorn, Hans, 1886-1933 - Autor
Řevnice : Arbor vitae, 2009 - 391 s. : il. (některé barev.) ; 26 cm
ISBN 978-80-87164-36-5 (váz.)
osoby s duševním onemocněním umělecká tvorba výtvarná činnost psychoterapie
monografie obrazové publikaceSignatura B 51.750 Umístění 72/76 - Výtvarné umění obecně Údaje o názvu Výtvarná tvorba duševně nemocných / Hans Prinzhorn ; [z německého originálu ... přeložila Barbora Hudcová] Záhlaví-jméno Prinzhorn, Hans, 1886-1933 (Autor) Vyd.údaje Řevnice : Arbor vitae, 2009 Fyz.popis 391 s. : il. (některé barev.) ; 26 cm ISBN 978-80-87164-36-5 (váz.) Číslo nár. bibl. cnb002159345 Poznámky o skryté bibliografii a rejstřících Obsahuje bibliografické odkazy Originál Bildnerei der Geisteskranken Předmět.hesla osoby s duševním onemocněním * umělecká tvorba * výtvarná činnost * psychoterapie Forma, žánr monografie * obrazové publikace Konspekt 72/76 - Výtvarné umění MDT 615.851 , 72/76-026.12 , 7.07 , 316.344.6-056.34 , (084.11) , (048.8) Země vyd. Česko Jazyk dok. čeština Ve volném výběru 72/76 - Výtvarné umění obecně Druh dok. KNIHY Hans Prinzhorn (1886 - 1933) německý psychiatr, hudebník, filosof a kunsthistorik se narodil ve vestfálském Henreru. Studoval dějiny umění a filozofii na univerzitě ve Vídni, kde v roce 1908 získal doktorát. Krátce nato odešel do Anglie, kde se profesionálně věnoval zpěvu. Následně na to však vystudoval lékařství a psychiatrii a za 1. světové války sloužil na frontě jako praktický lékař. V roce 1919 se stal asistentem Karla Willmanse na psychiatrické léčebně při univerzitě v Heidelbergu. Jeho úkolem bylo rozšířit uměleckou kolekci utvořenou mentálně nemocnými pacienty. Když v roce 1921 odešel obsahovala sbírka více než 5000 prací od přibližně 450 pacientů. Kniha Výtvarná tvorba duševně nemocných (Bildnerei der Geisteskranken) vydaná v roce 1922 má zakladatelský význam. Poprvé je zde v širším kontextu aplikován interdisciplinární přístup: díla psychiatrických pacientů již nejsou nahlížena jen jako diagnostický materiál, Prinzhorn docenil i jejich umělecké kvality. Knize se hned po vyjití dostalo nadšeného přijetí, kolovala v Bauhausu a okamžitě stala se biblí pařížské umělecké avantgardy. Ovlivnila Paula Klea, Alfreda Kubina, Pabla Picassa a surrealisty, inspirovala Jeana Dubuffeta, který na jejím základě formuloval svůj koncept art brut. Hans Bellmer ji dokonce označil za zásadní událost století. Zdroj anotace: Web obalkyknih.czNačítání…
Počet záznamů: 1